-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48870 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

واكنش عباد الرحمان در برابر افراد جاهل و بد، در قرآن كريم چگونه بيان شده است؟ لطفا در اين باره توضيح دهيد.

1. در قرآن كريم در اين باره ميخوانيم: وَ عِبَادُ الرَّحْمَـَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَي الاْ ?َرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـَهِلُونَ قَالُواْ سَلَـَمًا ;(فرقان،63) بندگان (خاص خداوند) رحمان، كساني هستند كه وقتي جاهلان، آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنان سلام ميگويند (و با بياعتنايي و بزرگواري، گذشت ميكنند).

2. در اين آيات، بهدوازده ويژگي از صفات بندگان خاص خداوند اشاره شده كه صفت مورد پرسش، دومي از آنها است.صفت مزبور، به حلم و بردباري آنان مربوط ميباشد.

3. آن چه كه به عنوان نشانة بردباري بندگان خاص خداوند در اين آيه شريف ذكر شده، بيان سالم و خالي از سخنان لغو و گناه آلود آنان، در برابر سخنان جاهلانه و ناپسند انسانهاي نادان است. رفتاري كه به مقابله به مثل نكردن عباد الرحمان با اين دسته از انسانهاست.(الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي، ج 15، ص 239، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.)

4. حقيقت آن است كه پاسخ خوبي را خوب دادن هنر نبوده، بلكه دشواري آن جاست كه انسان در برابر بدي، برخورد خوب داشته باشد. امام علي7 در خطبه همام و به هنگام شمردن صفات مؤمن ميفرمايد: و في المكاره صبور; ]مؤمن[ در ناگواريها بردبار است.(اصول كافي، كليني، ج 3، ص 327، دفتر نشر فرهنگ اهل البيت: .) پيداست كه مقابله به مثل نكردن در برابر جاهلان و سبك مغزان، نه نشانه ضعف; بلكه حاكي از بزرگواري، تحمل و حوصله ا ست، و در آية شريف ياد شده، از صفات بندگان خاص خدا، بر شمرده شده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.